Авиошоу Дубай 2025 – Ден 2. Еърбъс отвръща на удара

38 прочитания

Ден втори на Dubai Airshow 2025 засили търговската динамика от откриването и изведе Airbus в центъра на вниманието с няколко ключови сделки, докато новините в сферите на отбранителната и космическата индустрии откроиха нови технологични посоки. Комбинацията от големи поръчки за пътнически самолети, демонстрациите на въздухоплавателни средства от категорията Advanced Air Mobility и презентации на автономни бойни платформи очертаха по‑ясно рамката на развитието през следващите години в авиацията.

Пътнически самолети

Новината на деня отново произведе представител на домакините в лицето на flydubai, която направи стратегически ход, подписвайки меморандум за разбирателство за поръчката на до 150 броя Еърбъс A321neo с опции, с което потвърди очакванията за диверсификация на флота, който към момента е съставен от изцяло от самолети от семейството Boeing 737 и предстоящи доставки на широкофюзелажни Boeing 787 Дриймлайнър. Превозвачът даде заявка за по‑широка интеграция с Airbus, в подготовка за сериозен растеж от базовото си летище Dubai World Central.

Airbus спечели и допълнителни ангажименти от африкански оператори – най-сериозен сред тях, е Ethiopian Airlines с увеличение на поръчаните A350‑900.

Boeing обяви финализирането на няколко лизингови и поръчкови сделки, включително договори с най-големия световен лизингодател AerCap за още самолети от семейството 737 МАХ и саудитската FlySafair. Друг регионален оператор, Gulf Air, разшири дългосрочните си широкофюзелажни ангажименти с допълнителни поръчки за 787 Дриймлайнър.

Etihad Airways потвърди значително разширяване на широкофюзелажния си парк чрез комбинация от твърди поръчки и лизингови ангажименти за 6 броя A330‑900neo, допълнителни A350‑1000 и товарни A350F. Сделката е структурирана с цел да подкрепи разрастването на полетите на средни и големи разстояния и да укрепи товарния капацитет на превозвача с доставки, които се очаква да започнат през 2027 г.

Embraer затвърди интереса на регионални оператори към своето модернизирано семейство E‑Jet E2 с няколко потвърдени сделки и опции, докато ATR подсили присъствието си чрез лизингови ангажименти за регионални пазари.

Отбранителна индустрия

Отбранителната част на авиосалона показа засилен интерес към автономните летателни платформи, прецизните оръжия и интеграцията на ISR и спътниковите услуги. В руския павилион бе представен макет на безпилотна версия, маркирана като потенциална „loyal‑wingman“ платформа, което подчертава глобалния интерес към кооперативни безпилотни системи. Регионалният лидер EDGE представи множество автономни и полуавтономни системи, прецизни оръжия и интегрирани решения за командване и контрол, насочени към нуждите на Близкия изток и Африка.

Пазарът показа търсене и за специализирани вертолети и SAR платформи; сключени бяха споразумения за доставка и лизинг на многоцелеви хеликоптери, включително договори с фокус върху офшорни операции и спасителни мисии. Общата тенденция е към висока покупателна активност за модерни отбранителни системи, като автоматизацията и свързаността с космически сензорни мрежи са ключовите приоритети за купувачите.

Космос и Advanced Air Mobility

Тазгодишният космически павилион на авиосалона бе най‑големият до момента и стана сцена за засилен диалог между национални агенции, стартиращи компании и инвеститори. Комерсиализацията на данни, устойчивата орбитална дейност и микро‑сателитните комуникации бяха централни теми. Няколко доставчика представиха нови платформи за високопроизводителни сателитни връзки и услуги за наблюдение в реално време, с приложения в логистика, MRO и отбранителните сектори.

Електрическото „въздушно такси“ на Joby Aviation по време на демонстрационния си полет

Сред платформите за полети с електрическа енергия на късия разстояния на дубайското изложение присъстват и двата водещи производителя в областта – Archer и Joby Aviation. Joby обяви планове за три нови вертrпорта в Дубай и изпълни пилотиран eVTOL полет, демонстрирайки оперативна зрялост на прототипа и напредък към пускане в търговска експлоатация, което също трябва да се случи в Дубай.

Конкурентът Archer Aviation също участва в полетните демонстрации със своя 12-двигатален електрически Midnight, който изпълнява тестове с амбиция за стартиране на търговски операции в Абу Даби през следващата година. Тези ангажименти и демонстрации укрепват позицията на ОАЕ като тестова площадка за Advanced Air Mobility и създават предпоставки за бърза интеграция на vertiport инфраструктура в урбанистични проекти.

Свързани теми

Dubai AirshowАвиошоу Дубайпоръчки на нови самолетиавио изложениеавиосалонДубай
Предишна публикация
Авиошоу Дубай 2025 – Ден 1. Силно завръщане на Боинг
38 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Embraer продаде над 300 E-Jets

Бразилският самолетостроител Ембраер сключи сделки за над 300 нови самолети на стойност над $15 милиарда…

Airbus представи A321XLR

Европейският консорциум Еърбъс представи на авиосалона в Бурже най-новия си модел – A321XLR от семейството…
keyboard_arrow_up