ЕС ще забрани на авиокомпаниите да таксуват кабинния багаж. Какво още предвиждат промените в регулациите за правата на пътниците

238 прочитания

Европейските транспортни министри и законодателите в европейския парламент постигнаха споразумение в средата на юни за предстоящи промени в регулация 261/2004 на Европейската комисия за Правата на пътниците при пътуване със самолет и регулация 2027/97 за Отговорността на превозвачите, с които се въвеждат или променят над 30 по-ясно определени права на пътуващите, засягащи всички фази на пътуването със самолет – от резервационния процес до пристигането на летището и отвъд.

Според Комитета на ЕС по Транспорт и Туризъм, тези промени са „важна стъпка към по-справедливи и прозрачни правила при пътуване“. Предложението на ЕК за мащабните промени в регулацията на правата на пътниците датира още от 2023 година и предвижда авиокомпаниите и техните посредници да разкриват пълната стойност на пътуването в началната фаза на резервационния процес, които засягат правата им при търсене на компенсации.

Една от най-важните промени, е че всички пътници на полети в рамките на Европейския Съюз и такива започващи от ЕС ще имат право на безплатно качване на борда на малка чанта за лични принадлежности или персонален компютър, както и един брой ръчен багаж до 7 кг. Авиокомпаниите няма да имат право да изискват допълнителни такси за кабинния багаж. Промяната е следствие от решение на Европейския съз от преди повече от десетилетие, според което кабинния багаж не може да бъде подлаган на допълнителни такси, стига да отговаря на определени параметри по отношение на неговия размер, тегло и приложимите правила за безопасност.

Още ключови промени

  • Право на премаршрутиране – авиокомпаниите трябва да предлагат премаршрутиране „при първа и най-ранна възможност“, включително с други превозвачи и алтернативни транспортни методи. Ако в рамките на 3 часа от възникване на отмяната на полета не бъде осигурено премаршрутиране, пътниците могат сами да договорят алтернативно пътуване до финалната си дестинация и да заявят компенсация от превозвача в рамките на 400% от оригиналната стойност на пътуването.
  • Право на съдействие и подкрепа – По време на дълги закъснения, превозвачите са длъжни да предоставят храна и напитки, а когато е необходимо, и хотелско настаняване. Пътници, които са принудени да изкачват на борда на самолета в продължение на повече от 3 часа, също имат право на минимално съдействие и гореописаната подкрепа, като имат право да слязат от самолета. В случай, че не им бъде оказана нужната подкрепа, пътниците имат право на финансова компенсация и покриване на направените разходи.
  • Право на компенсация за закъснения и отмяна на полети – минималните и максималните лимити за компенсация са осъвременени на база полетна дистанция, както следва:
  • за полети до 3 500км, включително в рамките на ЕС, 300 евро за закъснения от 4 и повече часа
  • за полети над 3 500км – 500 евро за закъснения от 6 и повече часа.

Авиокомпаниите могат да претендират за „извънредни и форсмажорни обстоятелства“, като аргумент за отказ на компенсация, само ако могат да докажат, че са били предприети всички допустими и разумни мерки за преодоляване на проблема. Пътници, които са получили нотификация за отмяна на полет по-малко от 14 дни преди датата на полета автоматично имат право на компенсация.

  • Право на информация – превозвачите са длъжни да информират пътниците за техните права в самото начало на резервационния процес, както и по време на проблемни ситуации. Пътниците имат 6 месеца от датата на възникване на проблемната ситуация за предявяване на претенция. Авиокомпаниите трябва да отговорят в срок до 14 дни, в рамките на които да изплатят дължимата компенсация или да предоставят ясно и аргументирано обяснение в случай, че такава не е дължима.
  • Защита срещу санкции за неявяване на първи полет „no show“ – пътници, които пропуснат първата отсечка от резервация за полети „отиване и връщане“ и на които им бъде отказан превоз по обратната отсечка от резервацията, сега ще имат право на компенсация. Това е мярка, която цели да предотврати рестриктивната политика „no show“ масово практикувана от авиокомпаниите.

Допълнителни облекчения, одобрени от Европейския парламент

  • Безплатен кабинен багаж – пътниците имат право на една персонална чанта и един малък кабинен багаж до 7 кг безплатно, като ограниченията в размера за персоналната чанта са 40х30х15см, а за кабинния багаж до 100см.
  • Безплатен избор на място за деца и пътници с ограничена мобилност – децата до 12 годишна възраст трябва да бъдат настанявани на седалка до придружаващия ги възрастен безплатно. Пътниците с ограничена мобилност могат да пътуват с един придружител, който лети безплатно, а превозвачите трябва да изплащат компенсации за загуба или повреда на оборудване за ограничена мобилност или нараняване на животно-придружител.
  • Единен Европейски формуляр за жалби и претенции – въвежда се стандартизиран формуляр за предявяване на претенции и жалби, който трябва да бъде предварително попълнен от превозвача с данните на пътника и/или да се комуникира през официалните канали за комуникация в рамките на 48 часа от възникването на проблемна ситуация.

Реакции на превозвачите

  • Airlines 4 Europe (A4E) – Най-голямата индустриална асоциация в Европа претендира, че забраната на таксите за кабинен багаж ограничава избора на пътниците и застрашава нискоразходния модел на авиокомпаниите. Тя предупреждава, че налагането на допълнителни услуги в базовите тарифи ще повиши средното ниво на цените на билетите, което ще е в потенциален ущърб на пътниците, които предпочитат да пътуват без никакви допълнителни услуги. A4E разкритикува промените, като ги нарече „вкарани през задния вход“ за превозвачите, сравнявайки включването на задължителен кабинен багаж с „включването на задължителни напитки и пуканки към билетите за кино.“
  • Нискоразходни превозвачи – Авиокомпаниите от нискоразходния сектор, като Райънеър, която през 2024 година е генерирала 4.7 милиарда евро приходи от допълнителни услуги, се опасяват, че елиминирането на таксите за кабинен багаж ще подкопае стратегията им за разграничени услуги, което ще преразпердели допълнителната цена върху всички останали пътници.

Следващи стъпки

Позицията и решенията на Европейския съвет бяха приети на първо четене и предстои да бъдат разгледани и гласувани на второ четене от Европейския парламент през юли, като гласуването в пленарна зала се очаква до края на месеца. При одобрение, решенията ще бъдат съгласувани със Съвета и трябва да влезнат в сила за всички страни-членки в рамките на 18 до 24 месеца от одобрението им.

Свързани теми

компенсации за полетисамолетни билети до Европаправа на пътницитенискоразходни авиокомпанииевтини самолетни билетипътуване със самолетнискотарифни авиокомпаниисамолетни билети
Предишна публикация
Редовни полети Варна-Бергамо от септември
238 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

keyboard_arrow_up