За Боинг настъпи краят на една епоха – американският гигант достави последния произведен самолет от серията 747 на Atlas Air, с което официално се сбогува с един от символите на световното самолетостроене.
Хиляди служители и гости на Боинг и авиокомпанията участваха в сантименталната церемония за последната доставка на самолета от едно семейство, което преосмисли начина на пътуване по въздух и се превърна в символ на „златната ера“ на световната авиация.
На церемонията в главната производствена централа на компанията в Еверет, щата Вашингтон, участваха хиляди служители от производствената линия на 747, известни като „невероятните“.
Емоционалното преживяване беше водено от Ким Смит, който в момента е вицепрезидент на Боинг и генерален директор на програмите 747 и 767.
Иконата Боинг 747, който спечели нарицателното си име „Кралицата на небето“, влезе в историята още с първата си поява като първият пътнически самолет с две пътеки и на две палуби.
Самолетът е разработен и построен от Боинг за светкавичните по съвременните стандарти 28 месеца и полита още година по-късно за стартовия си клиент Пан Ам – авиокомпанията по чиято идея и поръчка той изобщо се превръща в реалност.
Историята започва през 60-те, когато директорите на Boeing и PanAm постигнаха споразумение, че ако производителят на самолети направи смел, нов дизайн, авиокомпанията ще купи гигантския самолет.
Така започва една от най-успешните програми в гражданската авиация, която сама успява да промени начина, по който хората летят.
Тя ни даде Кралицата на небесата и Кралицата царува безусловно десетилетия наред.
Никой друг самолет не успя да плени умовете на хората като този гърбав джъмбо. 747 се превърна в емблема на една ера, когато американското новаторство се разбираше като тестване на границите на технологиите с помощта на космически проекти като ракетата Saturn V, друго постижение на Boeing.
Екип от инженери на Boeing, начело с Джо Шатър проектира и създаде джъмбото за по-малко от 2 години и половина, нечувано постижение за днешните стандарти.
Те въведоха идеи, които завинаги промениха пътуванията на дълги разстояния. От идеята за широкофюзелажния самолет до кутиите за съхранение на багажа над главите на пътниците и забавленията на борда. Първите модели дадоха нов смисъл на луксозните пътувания с виещото се стълбище до горната палуба.
Заводът на Боинг в Еверет е домът на самолетът-чудо още от зачеването му през 1967-а. През годините той се превръща в най-голямата производствена сграда в света и от нея излизат ни повече, ни по-малко от 1574 от семейството 747.
През последните десетилетия обаче търсенето и необходимостта от четиримоторни самолети, като 747, рязко намалява, заради навлизането на далеч по-икономичните и ефективни двумоторни модели разработвани от дуполията в световното самолетостроене – Боинг и Еърбъс.
В 54-годишната история на модела се появяват 7 основни пътнически модификации и още поне толкова товарни. Последната от тях е 747-8 – поколението, което взе всички най-съвременни технологии от най-модерния самолет на американската компания – мечтата 787 Дриймлайнър. Сред тях са неговото композитно крило, свръхефективни двигатели от General Electric, модерната авионика и климатични системи и над 60% композитни материали в конструкцията.
С новото крило и двигатели и още редица подобрения, 747-8 полетя с най-ниските оперативни разходи и подобрена енергийна ефективност от всички пътнически или товарни самолети в света.
Той е най-големия граждански самолет, който американската компания някога е правила, най-бързия в глобалната гражданска авиация и един от най-ефективните нови модерни апарати, излизали някога на пазара.
В същото време инженерите на Boeing успяха да го направят наистина тих, за да може да излита и каца на същите летища, както и 747-400.
И това обаче не е достатъчно, за да спаси бъдещото оцеляване на самолетното семейство, което има и друг нежен прякор – „джъмбо джет“ или „слончето“, заради характерната гърбица в предната част на фюзелажа, където е разположена горната палуба и пилотската кабина.
В средата на първото десетилетие на 21в. в хотел Феърмонт в Сиатъл директорите на Deutsche Lufthansa искат Boeing да подобри модела 747 с технологията, създадена за най-новия модел, Дриймлайнера.
Тогава Джо Сътър, легендарният баща на 747 е вече над 80г и отдавна се е пенсионирал, но все думата му се чува в Boeing. Той събира висшите мениджъри и просто им казва да го направят.
И също като при PanAm, Boeing го правят, а Lufthansa го купуват.
Новият модел се казва 747-8 и не успява да постигне рекорди в продажбите. Карго версиите обаче все още ще летят и през 2050г..
Боинг взе решение за прекратяване на производството през юли 2020 година, от когато производството намаля до 1 самолет месечно вече само от товарната му версия, преди окончателно да приключи през декември 2022.
През 22-а година Боинг доставя едва 5 самолета от семейството, което е най-слабата му производствена година, в сравнение с най-силната 1990, когато компанията доставя цели 70 броя от хитовата модификация 747-400.
Сега тези модели почти не се използват в пътническата авиация, но са сред най-търсените модели на пазара за товарни конверсии – преработени пътнически машини в товарни.
Независимо от прекратяването на производството Боинг 747 ще продължи да лети още десетилетия в световното небе, а може би най-известният представител на семейството дори ще получи изцяло нов живот. Става въпрос за президентския Air Force One, който вече над 20 години е представител на 747-ците, а специалното командване на американските ВВС ще получи до 2025-а изцяло подновените 2 самолета от модела 747-8, които бяха избрани от президентската администрация през 2018-а за бъдещия президентски транспорт.