Ръстът на въздушния трафик в Европа се забавя

12 прочитания

Международният съвет на летищата в Европа /ACI/, асоциация, включваща 500 летища в 45 страни на континента обяви, че ръстът на броя на пътниците е намалял до 4,3% за полугодието спрямо 6,7% година по-рано.

„Ръстът се забавя с прямо нивото от предишните години, но трафикът остава по-скоро устойчив, особено ако се вземат предвид икономическите, геополитическите и предизвикателствата на самата авиоиндустрия”, каза генералният директор на ACI Оливие Жанковек. Според него „по-слабият икономически ръст в Европа, търговските войни и Брекзит не помагат”. Сред предизвикателствата Жанковек цитира още скъпите горива, смущенията във въздушния трафик, консолидацията в сектора, приземяването на самолети и забавените доставки.

Карго

Трафикът на товари, превозвани със самолети записва най-лошия си месечен резултат от повече от 7 години през юни. „Спадът в каргото е най-големия проблем в момента и не очакваме подобряване .. особено след като пътническият трафик не остава изолиран от тенденциите в каргото”.

Къде е ръстът

Според данните на ACI най-голям ръст има на летищата в Австрия /+20/, Хърватия /10,5%/ и Естония /10,5%/. Ръст над средните нива за ЕС има още в Унгария, Латвия, Люксембург, Полша, Португалия, Румъния и Испания.

Трафикът спада в България /-2,5%/ и в Швеция /-4,1%/ и остава без промяна в Дания /+0,3%/. В Белгия, Холандия, Словения и Великобритания нивата на ръст са под средните за ЕС.

Извън ЕС пътническият трафик расте с 2,9% за първите 6 месеца на годината заради рецесията в Турция и банкрутът през март на исландската WOW Air, въпреки че турските летища се възстановиха през юни, съобщава ACI.

Летищата

В топ 5  на европейските летища са:

  • Париж Шарл де Гол с най-силен пътнически трафик от 7,2%;
  • Франкруфт с ръст от 3%;
  • Лондон Хийтроу с едва 1,7%;
  • Амстердам с 1,4%  – двете последни заради проблеми с капацитета;
  • Ръстът на летищата в Истанбул IST и ISL се понижава с 2%.

Много от големите регионални летища постигнаха двуцифрен ръст през първото полугодие, включително Севиля с 21,4%, Краков с 19,3% и Нант с 18,3%. По-малките регионални летища значително намаляват ръста си.

Срамът от летене

Движението Flygskam /”срам от летене със самолет”/, основаващо се на чувството за вина пред екологичните последици от въздушния транспорт се роди в Швеция.

Миналото лято тинeйджърката Грета Търбърг, която отказва да лети със самолет, започна кампания срещу климатичните промени. В Швеция обаче има и други фактори, които забавят ръста на пътниците: нов данък на полетите със самолет от април 2018 и фалитът на една от най-големите регионални авиокомпании, Nextjet, която фалира през май 2018 и наложи затваряне на вътрешни маршрути.

Нулеви емисии

През юни близо 200 европейски летища, управлявани от 40 оператори подкрепиха инициатива за нулеви въглеродни емисии в европейските хъбове до 2050г. – отговор на индустрията на натиска от екологични организации заради промените в климата. ACI започна проучване на 7 август – онлайн инициатива, която трябва да помогне чрез обмен на информация да установи последиците от промените в климата за авиоиндустрията и да помогне за подобряване на устойчивостта на бизнеса.

Снимка: Авиофорум

Свързани теми

Предишна публикация
BER може да отвори през 2020
Следваща публикация
Египет разочарован от спирането на полети на BA
12 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Air France ще връща А380

Новият президент на Air France Бенджамин Смит обяви, че авиокомпанията ще намали броя на самолетите…
Меню