Ръстът на въздушния трафик в Европа се забавя

3 прочитания

Международният съвет на летищата в Европа /ACI/, асоциация, включваща 500 летища в 45 страни на континента обяви, че ръстът на броя на пътниците е намалял до 4,3% за полугодието спрямо 6,7% година по-рано.

„Ръстът се забавя с прямо нивото от предишните години, но трафикът остава по-скоро устойчив, особено ако се вземат предвид икономическите, геополитическите и предизвикателствата на самата авиоиндустрия”, каза генералният директор на ACI Оливие Жанковек. Според него „по-слабият икономически ръст в Европа, търговските войни и Брекзит не помагат”. Сред предизвикателствата Жанковек цитира още скъпите горива, смущенията във въздушния трафик, консолидацията в сектора, приземяването на самолети и забавените доставки.

Карго

Трафикът на товари, превозвани със самолети записва най-лошия си месечен резултат от повече от 7 години през юни. „Спадът в каргото е най-големия проблем в момента и не очакваме подобряване .. особено след като пътническият трафик не остава изолиран от тенденциите в каргото”.

Къде е ръстът

Според данните на ACI най-голям ръст има на летищата в Австрия /+20/, Хърватия /10,5%/ и Естония /10,5%/. Ръст над средните нива за ЕС има още в Унгария, Латвия, Люксембург, Полша, Португалия, Румъния и Испания.

Трафикът спада в България /-2,5%/ и в Швеция /-4,1%/ и остава без промяна в Дания /+0,3%/. В Белгия, Холандия, Словения и Великобритания нивата на ръст са под средните за ЕС.

Извън ЕС пътническият трафик расте с 2,9% за първите 6 месеца на годината заради рецесията в Турция и банкрутът през март на исландската WOW Air, въпреки че турските летища се възстановиха през юни, съобщава ACI.

Летищата

В топ 5  на европейските летища са:

  • Париж Шарл де Гол с най-силен пътнически трафик от 7,2%;
  • Франкруфт с ръст от 3%;
  • Лондон Хийтроу с едва 1,7%;
  • Амстердам с 1,4%  – двете последни заради проблеми с капацитета;
  • Ръстът на летищата в Истанбул IST и ISL се понижава с 2%.

Много от големите регионални летища постигнаха двуцифрен ръст през първото полугодие, включително Севиля с 21,4%, Краков с 19,3% и Нант с 18,3%. По-малките регионални летища значително намаляват ръста си.

Срамът от летене

Движението Flygskam /”срам от летене със самолет”/, основаващо се на чувството за вина пред екологичните последици от въздушния транспорт се роди в Швеция.

Миналото лято тинeйджърката Грета Търбърг, която отказва да лети със самолет, започна кампания срещу климатичните промени. В Швеция обаче има и други фактори, които забавят ръста на пътниците: нов данък на полетите със самолет от април 2018 и фалитът на една от най-големите регионални авиокомпании, Nextjet, която фалира през май 2018 и наложи затваряне на вътрешни маршрути.

Нулеви емисии

През юни близо 200 европейски летища, управлявани от 40 оператори подкрепиха инициатива за нулеви въглеродни емисии в европейските хъбове до 2050г. – отговор на индустрията на натиска от екологични организации заради промените в климата. ACI започна проучване на 7 август – онлайн инициатива, която трябва да помогне чрез обмен на информация да установи последиците от промените в климата за авиоиндустрията и да помогне за подобряване на устойчивостта на бизнеса.

Снимка: Авиофорум

Свързани теми

Предишна публикация
BER може да отвори през 2020
Следваща публикация
Египет разочарован от спирането на полети на BA
3 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

LOT ще лети до Маями от 2019

Полската национална авиокомпания LOT обяви, че открива резервациите за новите си полети до Маями, които…

Лятото на пилотското недоволство

Европейските авиокомпании се изправят отново пред предизвикателства насред сезона на отпуските и активното пътуване. Наред…
Меню