Полският национален превозвач LOT, е в напреднали преговори за придобиване на чешката авиокомпания Smartwings, съобщават източници от двата превозвача, цитирани от Flightglobal. Сделката, ако бъде финализирана, ще разшири присъствието на LOT в Централна и Източна Европа и ще добави значителен кратко‑ и средносрочен капацитет в мрежата на групата. Това би била и най-голямата сделка в авиационния сектор на Централна и Източна Европа изобщо.
Спекулациите около интереса на ЛОТ към чешкия превозвач не са новост, но сега изглежда, че нещата се ускоряват, след като водещият полски финансов сайт money.pl твърди, че шефът на полската държавна авиокомпания Михал Фьол е бил на посещение в Прага в края на октомври, за да договаря подробностите около бъдещата сделка.

Не е тайна, че Smartwings, която е профилирана в чартърните и туристически полети, представлява интерес и за други превозвачи, като Eurowings, част от групата на Луфтханза и турско-германската SunExpress, които имат подобни профили. Собственик на Смартуингс е противоречивият чешки бизнесмен Иржи Шимане, който преди време беше на крачка от продажбата на превозвача на израелската Israir, но тази сделка се провали.
Според новата информация преговорите покриват покупка на основните активи и флот на Smartwings, като двете страни обсъждат и оперативни планове за интеграция, поддръжка и маршрутна оптимизация. Засега няма официално потвърждение от LOT или от ръководството на Smartwings, но източници, запознати със ситуацията, посочват, че сделката е в „напреднала фаза“ и може да бъде обявена в следващите седмици.
Защо LOT проявява интерес
Придобиването на Smartwings ще даде на LOT незабавен достъп до голям самолетен флот и широка мрежа от маршрути от Централна Европа, включително летища с голям сезонен и туристически трафик. Освен това интеграцията може да подобри капацитета на LOT за предоставяне на свързани полети и захранване на нейните хъбове Варшава и Будапеща, да ускори растежа на континенталните полети и да подсили позицията й спрямо нискоразходните и регионалните конкуренти.

Ако сделката бъде реализирана, се очаква Smartwings да продължи да оперира под собствената си марка за определен преходен период, докато се подготвя поетапна интеграция на операциите, системите за резервации и мрежовото планиране с LOT. Вариантите включват запазване на независим бранд и броя на маршрутите с подобрена синергия, или постепенно ребрандиране и частична конвергенция на флота.
За реализацията на подобна сделка са необходими редица регулаторни одобрения — национални и европейски — особено по въпроси, свързани с конкуренцията, маршрутирането и използването на летищни слотове. Финансовите параметри и условия за плащане все още не са публично известни. Според експерти това ще зависи от задълженията на Smartwings, състоянието на флота и текущите договори с доставчици и лизингодатели.

Към момента флотът на Smarwings се състои от:
– 33 самолета Боинг 737 – 21 от NG сериите 800 и -900ER и 12 737-8 МАХ
– 2 самолета Еърбъс А320-200 – летящи под бранда CSA
– 4 самолета Eърбъс А220-300 – летящи под бранда CSA
Анализатори посочват, че придобиването е логичен ход за LOT в контекста на консолидация в европейската авиация, особено в регионалния сегмент, където гъвкавостта и капацитетът при пиков сезон са ключови за печалбата на авиооператорите.







