Новата норма: удобно свит

135 прочитания

Ще се превърне ли пътуването със самолет във физическо изпитание със свиване на размерите на седалките и мястото за краката?

Най-голямата нискобюджетна авиокомпания от Филипините Cebu Air преди месец обяви, че мести кухни и тоалетни в новите си A330neo, за да освободи рекордния брой от 460 седящи места, 20 повече от максимума за този модел.

До горе

Новата „мода”, особено в Азия има за цел да напълни „до горе“ самолета като направи полета още по-ефективен, а цените на билетите – по-добри. В Европа първенецът е WizzAir, който успя да накара Airbus да увеличи размерите на вратите на A321, за могат пътниците да се качват и слизат по-бързо и така да свие престоя по летищата. Но, и да се изпълнят нормите и изискванията за аварийната евакуация на самолета.

Анализатори казаха за Блумбърг, че очакват нещата в следващото десетилетие да се изострят още повече. Засега пътниците са по-щастливи, когато плащат по-малко за билет, дори да мрънкат, че са натъпкани като сардини. Търсенето на пътувания със самолет в Азия доведе до недостиг на почти всичко в авиоиндустрията – от пилоти и механици до летища и писти /пропускаме нарочно повече място за краката/. Превозвачите правят всичко възможно, за да не купуват повече самолети и да се налага да плащат повече летищни такси, а аерогарите са препълнени.

Какво правим сега?

Купуването на по-големи самолети е един от начините да се реши проблемът. Така прави Тони Фернандес от Air Asia. Малайзийската авиокомпания през юни обяви, че променя поръчката за стотици самолети и поръчва по-големия модел с 50 места повече и 600 мили по-дълъг обхват. Друга тактика е да се монтират повече седалки.

Ryanair пое инициативата през 2014 като поръча на Boeing самолети с 8 седалки повече. Три години след него и един от еталоните за комфортен полет, Cathay Pacific се осмели да добави още един ред в Boeing 777-300 с цената на един инч /2,5 см/ притеснение за пътниците.

Новата норма

На летиш със свити колене вече става новата норма. В началото на 2000г седалките бяха на 86 см една от друга. Сега е обичайно да са 10 см по-близо.

middle seat, boeing, ryanair

Средното място

Универсално призната истина е, че никой не иска да стои в средата на редицата. Да летиш удобно притиснат между непознати не винаги е плюс. Анализаторите твърдят, че в Азия проблемът е по-малък. По-едрите американци и европейци по-рядко са доволни да са по средата и често измислят всякакви номера, за да си сменят седалката, без да имат право.

Решение предлага производителят на седалки Primus Aerospace от Колорадо, който прави средното място малко по-широко от двете крайни и в момента очаква одобрението на FAA. През юли агенцията одобри дизайн на друг стартъп от Колорадо с решение за средното място. Molon Labe Seating предлага то да е малко по-ниско от съседните две.

Печелят авиокомпаниите, които успяват да балансират между изгодни цени и комфортен полет, но това е май от полза за всички.

 Снимка: Авиофорум.

Свързани теми

low-costпътнически самолетлюбопитно
Предишна публикация
Софтуерен бъг в A350-900 иска периодичен рестарт на системата
Следваща публикация
Авиокомпания Победа прави и туроператор
135 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

WOW Air спря да лети

Нискобюджетната авиокомпания от Исландия обяви спиране на операции и отмени всички полети на 28 март…

Кой иска Thomas Cook

Почти 200-годишният британски туроператор Thomas Cook привлече интерес към части от бизнеса си, съобщи ББС.…

Spirit Airlines поръча 100 ербъса

Лоукост авиокомпанията от САЩ обяви, че ще купи 100 самолета A320neo за доставка през 2027г…

С влак или със самолет?

След като скоростните влакове Eurostar ще свързват директно Лондон и Амстердам от април, британците сега…
keyboard_arrow_up