Обучение на пилоти в криза. Струва ли си да започнеш сега?

Думата „безпрецедентно“ се превърна в една от най-използваните напоследък в сферата на авиацията. И съвсем оправдано, предвид безпрецедентната криза и практическото спиране на гражданската авиация в продължение на няколко месеца през пролетта и лятото на 2020. И лошото е, че светлината в края на тунела съвсем не се приближава.

На всички вече е ясно, че авиационната индустрия е безспорно най-засегнатата индустриална сфера в глобален мащаб от пандемичната криза. И на всички е ясно, че и тази криза ще отмине – може да се забави, но ще утихне.

И ако до края на септември 2020 хиляди самолети продължават да стоят приземени, а десетки хиляди пилоти останаха без работа, то със сигурност ще дойде моментът, когато отново тези птици ще полетят, а кабините им ще имат нужда от нови таланти.

Обучение за пилоти: Ключови въпроси

Докато в разгара на пандемията близо 300 000 активни пилоти си останаха по домовете и повечето от тях не успяха да изпълнят задължителните критерии за поддържане на лицензите си (currency), въпросът кога отново ще се завърнат в кабината за много от тях си остана загадка. Съкращения, временни освобождения, предсрочни пенсионирания и директни съкращения – така авиокомпаниите масово реагираха на спрения трафик и бруталните загуби, които ги връхлетяха като лавина.

В същото време, кризата завари много бъдещи пилоти и ентусиасти в средата на процеса по обучението им за бъдещи екипажи или изправени пред първоначалния избор дали изобщо да се насочват към тази професия.

Какво да правя сега – да продължавам ли обучението си? Ще намеря ли работа? Струва ли си да започвам курсовете изобщо?

Това са само част от въпросите, които много настоящи и бъдещи авиатори си задават по целия свят.

Какво да правят младите, или не толкова млади ентусиасти, които живеят с идеята и мечтата да се превърнат в пилоти? Дали да преследват мечтата или да се ориентират към друга кариера, поне докато дойдат по-добри времена.

Еднозначен отговор „да“ или „не“ на тези въпроси няма. Времената са трудни, с прекалено много вариации и „ако“-та, и никакви гаранции. Всички го виждаме, и всички се надяваме нещата да се нормализират час по-скоро.

Според първоначалните анализи на Международната асоциация на авиокомпаниите /IATA/ от юни, възстановяването трябваше да започне още през лятото и макар и с бавни темпове да върви постоянно нагоре, до връщането до предкризисните нива в рамките на 2 години. През септември все още 60% от световния флот е на земята и IATA ревизира оценката си, като обяви, че авиокомпаниите губят по $300 000 на минута, възстановяването е много по-бавно от очакването и процесът ще отнеме поне 3 години.

Потенциално печелившата стратегия

За тези, които обмислят да се впуснат в пилотско обучение в близко бъдеще има само един ясен съвет – превключете на дългосрочно мислене и планиране, проверете и обсъдете всяка възможност, която обучителните центрове предлагат и много внимателно планирайте времето си.

Какво означава това? Схемата не е толкова трудна за разбиране – всичко зависи от обучителната програма, която ще изберете или договорите с обучителния център. Вариантите са много, но основните са три. Ще пиша основно за професионалната пилотска степен /CPL, ATPL/, защото се подразбира, че за любители-пилоти никога не е късно.

От белия лист до дясната седалка в кокпита ще минат не по-малко от 2 години. Проучвайте възможностите и планирайте внимателно

Така, ако изберете интегрирано обучение за Airline Transport Pilot Licence /ATPL/, цялостния курс на обучение отнема не по-малко от 2 години. Това са две години, преди да имате всички необходими квалификации и абсолютния минимум летателни часове, които да ви позволят търсене на работа като втори пилот в авиокомпаниите. Интегрираната форма на обучение е с предначертана програма, започваща със задължителното теоритично обучение от минимум 600 часа, летателна програма от минимум 200 часа на едномоторен и многомоторен самолет, инструментални полети и задължителните изпити през въздухоплавателната администрация.

А според последните анализи на експертите, след 2 години индустрията вече ще е в заключителната фаза на нормализация и перспективите за новите пилоти ще се връщат на хоризонта.

Интегрираната форма на обучение се прилага от по-големите специализирани обучителни центрове и не се предлага в България. Пример за такива са: Egnatia Aviation Training College в Гърция, Flight Training Europe Jerez, Испания, European Flight Academy на Lufthansa с различни локации в Европа и Америка, CAE Oxford Flight School, L3 Harris Airline Academy и много други. Имайте предвид, че в сегашната обстановка много от обучителните центрове прекъснаха работа и не приемат нови студенти за неопределено време.

Цената на интегрираната форма на обучение също варира от около EUR 70 000 до EUR 100 000, според включените летателни часове, настаняване, допълнителни квалификации и споразумения за наемане на работа с определени авиокомпании.

Финалната стъпка е специализираното обучение за тип самолет /Type Rating/. Преди кризата много авиокомпании и центрове финансираха този последен етап от обучението под формата на заеми и договорни ангажименти

Втората форма е модулното обучение за ATPL или Commerical Pilot Licence /CPL/. Още от определението става ясно, че програмата е разделена на модули, което позволява повече гъвкавост и има своите предимства, но и недостатъци. В общия случай модулите, които задължително трябва да бъдат преминати са:

  • теоритично обучение за Private Pilot Licence /PPL/
  • летателно обучение за PPL
  • обучение за Night VFR /визуални полети нощем/
  • теоритично обучение за CPL/ATPL
  • летателно обучение за Instrument Rating /полети по прибори/
  • летателно обучение за многомоторен самолет /MEP/
  • летателно обучение за многомоторен самолет по прибори /MEP-IR/
  • теоритично и практическо обучение за многопилотен екипаж /Multi Crew Cooperation Training – MCC/

Предимствата на модулното обучение са в по-голямата гъвкавост по отношение на заетостта със самото обучение, възможността за прецизно планиране на времето, което може да отнеме от под 2 до над 3 години за завършване на всички задължителни модули за признаване на професионална пилотска степен, по плавното усвояване на материала. Някои от тези предимства могат да се превърнат и в недостатъци, особено при недобро планиране на времето или появата на непредвидени обстоятелства, каквито не са изключени. Също, летателната програма не включва всички минимално изискуеми летателни часове за признаване на професионална степен, като необходимата разлика се трупа под формата на т.нар „hour building“ или трупане на летателни часове с нает или персонален самолет.

Phoenix Flight Academy на летище Лесново край София обучава на класическите Cessna 172, Piper PA28 и двумоторните Piper Seneca

Това е формата, която се практикува и в България, като различните модули се предлагат и от различни обучителни центрове, които си сътрудничат помежду си. Сред тях са: Sofia Flight Training /Института по въздушен транспорт/, Phoenix Flight Academy (AТО Авиоотряд Варна на летище Лесново), Частен Транспортен Колеж, София, Технически Университет, София, Авиационен Център Долна Баня. Всички одобрени учебни центрове за пилоти можете да видите тук.

Стойността на модулното обучение може да е осезаемо по-ниска, най-вече заради по-гъвкавите условия на различните обучителни организации и възможността да намерите такава в близост до мястото си на живеене, което ще намали значително разходите за издръжка на живота по време на дългия обучителен процес.

Третата и най-специфична, но и слаборазпространена форма, особено предвид пандемичната ситуация, е Multi Pilot Licence /MPL/ обучението, при което младите кандидат-пилоти се обучават в компактни групи и кампуси, често финансирани директно от авиокомпании, като получават базисните знания за авиационен екипаж при ускорена форма на обучение и с интегриран Type Rating за определения от авиокомпанията тип самолет, на който довършват обучението си в реална среда.

Подобна форма на пилотско обучение предложи през 2019 и за кандидати от България унгарската Wizz Air Pilot Academy, заедно с партньорските й авиационни училища в Гърция и Унгария. Към момента програмата е замразена за нови кандидати, заради кризата.

MPL обучението набираше популярност през последните няколко години предвид глобалния недостиг на квалифицирани пилоти и необходимостта от по-ускореното обучаване на нови екипажи.

Струва ли си инвестицията?

Предвид всичко казано до тук и независимо от безпрецедентните, както казахме в началото, обстоятелства в авиационната индустрия в глобален мащаб, възползването от възможността за стартиране на пилотско обучение в близкото бъдеще и завършването му точно навреме за възраждането на пазара за пилоти, звучи като решение, което ще се отплати.

Не забравяйте обаче и стойността на сериозния ангажимент. Ако изберете авиацията в разгара на кризата и останете отдадени и ангажирани със своя избор, това само може да докаже правотата на избора ви и отношението към бъдещата ви професия изобщо.

В обобщение – никой не може да ви даде еднозначен отговор. Има много рискове, но и много позитиви. Поемете ангажимент, направете си домашното, внимателно проучете и анализирайте ситуацията и възможностите, които ви предлага и едва тогава вземете информирано и ангажиращо решение!

За повече детайли, съвети, личен подход, а защо не и мотивационен полет, не се колебайте да се свържете с автора или нашите сътрудници в Messenger.

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.

x Close

Последвайте ни във Facebook