Неволите на Ryanair

45 прочитания

Райънеър навлезе в сериозна оперативна и комуникационна криза, след като на 16 септември превозвачът бе принуден да обяви официално, че през следващите 6 седмици ще му се наложи да анулира по 40-50 полета дневно. Още на следващия ден, 17 септември, бяха отменени 82 полета, а формалното обяснение за ситуацията беше още по-патетично, а именно че „авиокомпанията е объркала планирането на почивните дни на пилотите“. Говорителя на компанията Кени Джейкъбс обяви, че всички засегнати пътници с резервации до 20 септември вече са били информирани за промените, като са им предложени алтернативи или компенсации. Според официалната информация, причината за повечето отменени полети били натрупаните голямо количество почивни дни на екипажите, които предпочитали да ги използват в последните месеци от годината.

Райънер оперира флот от над 400 еднотипни самолета Боинг 737-800

Райънер оперира флот от над 400 еднотипни самолета Боинг 737-800

И точно когато ситуацията нямаше как да звучи по-абсурдно, нещо още по-интересно изплува от информационната мъгла – от началото на годината до началото на септември над 140 пилоти са напуснали Ryanair, за да постъпят на работа в конкурентната нискоразходна авиокомпания Norwegian, която разширява базите си във Великобритания и Ирландия. Норвежкият превозвач с британска регистрация реализирал суперуспешна кампания по привличане на персонал, като предложил атрактивни придобивки на новопривлечените си пилоти, и, разбира се, по-високо заплащане. Междувременно, в опит да спре изтичането на кадри, Райънеър спешно започна да предлага на пилотите си EUR 10 000 евро бонус, ако „предподпишат договорите си“.

Босът на Райън - Майкъл О'Лиъри в типичния си подигравателен стил е "яхнал" конкурента Norwegian през зимата на 2016, когато компанията му отне сериозни позиции от норвежците в Скандинавия...

Босът на Райън – Майкъл О’Лиъри в типичния си подигравателен стил е „яхнал“ конкурента Norwegian през зимата на 2016, когато компанията му отне сериозни позиции от норвежците в Скандинавия. Кой се смее последен сега…

И докато най-голямата авиокомпания в Европа се опитва да убедите медиите и анализаторите, че причина за анулациите е микс от фактори, сред които пренареждане на графици, объркани планове за отпуски и стачки на диспечерите в някои европейски страни, на заден план се виждат и сериозни проблеми с привличането на нови кадри, от които авиокомпанията има перманентна нужда, независимо от настоящата усложнена ситуация.

В началото на септември Norwegian потвърди, че до края на годината открива нова база в сърцето на Райън – Дъблин, където ще назначи 40 пилоти. Компанията вече оперира и административен офис в ирландската столица с 80 служители. И това се случва, докато Ryanair отменя по една дузина полети от главното си летище всеки ден. Norwegian води доста експанзивна политика през последната година, като кулминацията дойде в средата на септември, с обявяването на стратегическо сътрудничество с easyJet по осигуряване на взаимен трансферен трафик през водещи европейски хъбове.

Norwegian е сред пионерите на презокеанските low-cost маршрути, с полети до САЩ, Южна Америка и Сингапур на борда на Боинг 787-9 и -10 Дриймлайнър

Norwegian е сред пионерите на презокеанските low-cost маршрути, с полети до САЩ, Южна Америка и Сингапур на борда на Боинг 787-9 и -10 Дриймлайнър

Във финансово отношение нещата също не са розови, като само за 3-те първи дни на кризата акциите на превозвача загубиха 3%. Анализите показват, че над 400 000 пътници в цяла Европа ще бъдат засегнати от анулациите на полети през следващите дни и седмици. Засега Райън твърди, че от България няма да има отменени полети – ще видим.

Освен извинения, превозвачът предлага на пътниците си безплатна промяна на полетите или компенсации. Това обаче не означа, че плановете на десетки хиляди пътници няма да бъдат провалени. Битката за пилоти между различни авиокомпания тепърва ще се ожесточава на фона на данните, че в световен мащаб недостигът от квалифицирани летци вече надхвърля 27 000 души, докато капацитетът на обучаващите организации е доста по-малък. Най-сериозно е положението в Азия, но по всичко личи, че бумът на нискоразходните превози в Европа също създава много нови вакантни работни места.

Свързани теми

Предишна публикация
Wizz Air и Ryanair с по-малко маршрути от София от ноември
Следваща публикация
easyJet и Norwegian свързват мрежите си
45 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Предстоящо на 12 април 2019

За Деня на авиацията и космонавтиката 12 април 2019 няколко летища в България организират празници…

Norwegian няма да лети до 2021

Норвежкият лоу-кост превозвач Norwegian обяви, че ще остави почти всичките си самолети на земята до…

EASA пуска 737 MAX да лети в Европа

Европейският регулатор се очаква да ресертифицира Boeing 737 MAX за полети на континента след промените,…
Меню