Историята на канадската свръхзвукова амбиция

Avro Arrow PA-210520. Снимка: Библиотека и архив на правителството на Канада.

Преди 60г на 20 февруари 1959 програмата Avro Arrow е прекратена. Каква е историята на канадския свръхзвуков двуместен прихващач CF-105?

 

Свръхзвуковият Avro Canada CF-105 Arrow е проектиран и построен през 50-те години на 20 век от A.V. Roe Canada.

Arrow е най-модерния самолет за своето време, издигнал Канада до световен лидер в научните изследвания и разработки.

Въпреки че самолетът е оценяван високо заради мощта и красотата си и въпреки че носи гордост на каданците, програмата Arrow е спряна.

Екстравагантният джет всъщност има малки шансове да се конкурира с напредъка на новите технологии. Въпреки това Avro и Arrow са исторически пример за канадския инженерен дух и възможности.

Студената война

След края на Втората световна война светът е разделен на два лагера – капиталистическият Запад и комунистическият Изток. С нарастване на напреженията между тях, задълбочени от шпионаж, агресивна реторика и ядрена надпревара, Канада засилва военните разработки.

През 50-те години на 20 век на Запад силно се тревожат, че съветските бомбардировачи може да атакуват Америка през Арктика и територията на Канада.

Затова през 1953 и 1954 Кралските канадски военновъздушни сили поръчват на Avro да създаде Arrow /Стрелата/: самолет-прихващач, предназначен за лети по-високо и по-бързо от всеки друг в своя клас.

Нещо, което много международни производители не могат да постигнат дотогава.

National Film Board of Canada. Photothèque / Library and Archives Canada / PA-111546

National Film Board of Canada. Photothèque / Library and Archives Canada / PA-111546.

 

Канадското инженерно чудо

Британската компания A.V.Roe се установява в Канада през 1945, привлечена от квалифицираните инженери и техници, останали без работа след войната. Компанията приема името A.V. Roe Canada и се базира в Мисисауга, Онтарио, в стар завод на Victory Aircraft, на мястото, където днес е международното летище на Торонто Pearson.

Първият успех идва с Avro CF-100 Canuck, първия кинадски изтребител.

Компанията произвежда 692 самолета Канук, които летят за RCAF, NORAD и НАТО.

До 1957 за A.V. Roe Canada работят 20000 души и компанията е една от най-големите в страната, финансирана от държавата и собствените си служители.

Производството

Arrow е мащабен проект. Самолетът тежи 20 тона, има размах на крилете 15,2 метра и може да лети два пъти по-бързо от скоростта на звука на височина 53000 фута.

Без днешните компютри, инженерите на Avro тестват модели на самолета в тунел, като за целта произвеждат 9 макета, всеки от които една осма от размерите на истинската машина.

На 4 октомври 1957 Arrow лети за пръв път пред публика, която жадно поглъща с очи футуристичното му делта крило.

На следващата година Arrow чупи 4 рекорда, а година след това е извършил вече 66 полета.

Януш Жураковски

Януш Жураковски е полски тестов пилот.

След нападението на нацистите над Полша през 1939 бяга във Великобритания, където лети на Спитфайър в Битката за Британия. След войната, както всички полски военни пилоти, избира да не се връща и става акробатичен пилот, преди да замине за Канада.

Като канадски пилот демонстрира „падащо листо” на авиошоуто във Фарнбъро с CF-100 и получава прякора Великия Жура. След това го избират за тестов пилот на CF-100 Avro Arrow и той прави първия полет на Стрелата в Онтарио.

Спира да тества самолети, както е обещал на жена си, през 1958г., на 44г.

Черният петък

Жураковски все още работи в Avro Arrow, когато на 20 февруари 1959, в един черен петък за авиацията, научава заедно с останалите 15000 работници в завода, че правителството е прекратило спешно програмата на свръхзвуковия самолет.

Построени са 5 самолета, тествани са в полет, на поточната линия чакат още, когато правителството безцеремонно спира финансирането. Заиграват плазмените горелки и след тях остава малко – носът на Arrow 206 и части от останалите.

Всичко останало може да се види в Отава, в Музея на авиацията и космонавтиката на Канада.

А Жураковски?

Той прави лодки до края на живота си.

Митове и факти

Парите са основната причина за спирането на програмата, казват канадците днес. Тя струва 1,1 милиард щатски долара и е по-скъпа, отколкото страната може да си позволи.

През 1957, на 4 октомври, руснаците изстрелват Спутник, първият изкуствен сателит. Глобалната параноя се измества към космоса – все още разделеният свят решава, че врагът може да прати не балистични ракети, а ще удари от орбита. И целта на Arrow се обезсмисля.

Конкуренцията също работи.

През 1958 Arrow е най-бързия самолет на света, но САЩ, Великобритания, Франция и Швеция вече правят все по-евтини самолети, при това много по-бързо от канадците.

Теорията на конспирацията гласи, че САЩ е оказал натиск на новото консервативно правителство на Дифенбейкър в Канада да спре програмата, но това е повече мит, отколкото факт. Канада твърди, че има документи, според които американците са искали да купят Arrow, а англичаните дори поискали един самолет, за да го тестват.

Краят

На 20 февруари 1959г. хората, които преди правят самолетите, сега получават заповед да ги унищожат. Не е ясно кой е дал заповедта – дали правителството или компанията. Камери не са допуснати да снимат. Въздушните снимки във видеото долу са направени от служител, тайно. След като са разрушени, самолетите са продадени за скрап.

 

Цялата история бе филмирана с участието на Дан Акройд през 1997.

Снимка: Библиотека и архиви на правителството на Канада/Library and Archives Canada / PA-210520.

 

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.