Топящите се ледове разкриха артефакти от катастрофа през 1946

c53

Глобалните промени в климата „помогнаха” да си припомним една от най-успешните спасителни операции в планините на Европа.

Топящият се лед разкри още останки от самолета С-53, разпръснати на площ от около 4 км под Ветерхорн.

1946

Всичко започва на 19 ноември на 1946г.

Властите в Швейцария научават за изчезнал американски самолет C53 Dakota на 3300 метра надморска височина, сред вечните ледове на Алпите.

На борда има мъже и жени, които оцеляват в продължение на 4 дни и излъчват сигнал за бедствие по радиото.

На четвъртия ден самолетът е локализиран и спасителната операция започва.

 

Шоколад и лед

След аварийното кацане на глетчер в Швейцария, групата от 12 американци топи сняг, за да пие вода и да оцелее, разпределяйки пестеливо храната на порции – по едно шоколадово блокче на човек.

Следи от това изключително приключение и успешната спасителна операции на всички на борда, включително 11-годишно момиченце и майката на командира отново се появяват на бял свят 70г. след инцидента, за който пише NYT.

 

Части от С-53, наричан още Dakota вече бяха откривани в последните 20г.

Но сега топлите вълни, които са обхванали европейския континент помогнаха да бъдат намерени още следи.

Промените в климата разкриха възможност да се намерят още артефакти от катастрофата през 1946.

 

Самолетът летял за Марсилия, в Южна Франция от Мюнхен с американски офицери и членове на семействата им.

Британският пилот, капитан Ралф Тейт Джуниър управлявал самолета над снежните върхове на Алпите и сам той решил да направи рисковото кацане върху глетчера Голи заради лошото време.

5 дни

На четвъртия ден швейцарски пилоти откриват бедстващите пътници и екипаж на C-53.

На борда са били няколко високопоставени членове на армията на САЩ и техни близки.

Американската армия веднага организира операция по издирването им. Изпраща на място 150 войници, медицински сестри, няколко самолета, джипове. Портативна радиостанция поддържа контакт със спасителните екипи от швейцарци на ски, които се катерят в планината.

Спасителната операция включва и самолет, на борда на който има оператор на Pathe, заснел тези документални кадри.

Всички оцеляват. Прибират ги на петия ден.

Жив и здрав, пилотът прегръща баща си, бригаден ген. Тейт.

На борда на C-53 пътува и съпругата му, която също е невредима.

Най-големите герои на спасителната мисия обаче са двамата швейцарски пилоти, които с два произведени в Германия самолета Fieseler Fi 156 Storch успяват да кацнат на глетчера до катастрофиралия С-53.

Понеже в кабината, освен пилота може да се качи само още един човек, те правят многобройни излитания и кацания между Ветерхорн и базата.

Това е първия случай, в който швейцарските ВВС използват самолети в планинска спасителна мисия.

„Спасителната мисия при Ветерхорн е вдъхновяващо доказателство за това как мъчително, но упорито печелим хилядолетната битка с природата”, пише на 24 ноември 1946 британският Таймс.

Снимка: Wikimedia. Снимката е илюстративна.

 

 

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *