Най-голямото призрачно летище в света

489 прочитания

Германия има репутацията на високотехнологична, високоефективна и изключително прецизна държава, в която строителството на каквото и да било е по най-високите стандарти за качество, а сроковете се спазват. Е, да, ама не съвсем.
Изключението от правилото ви посреща не където и да е, а в самото сърце на страната – столицата Берлин, при това под формата на грандиозен фарс, в какъвто се е превърнало новото, иначе свръхмодерно летище Берлин-Бранденбург (BER).

Първоначално планираната дата за откриването на летището вече отдавна всички са забравили, но тя беше насрочена някъде за октомври 2011. От тогава насам проектът е буквално пропит от забавяния, а сметката е вече с над 5 милиарда евро над планирания бюджет, ако може да се вярва на германските медии (а на доста от тях може, за разлика от българските). За голямото откриване се спрягаха поне 5 различни дати във времето – от 2011, през март 2013 и ноември 2016, та до последните заглъхнали фанфари през юни 2017. Последното обещание е, че някой ще прерязва лентички някъде през 2018 – седем години след планираното откриване, но едва ли бихте си заложили спестяванията на такъв облог.

Какво се обърка?

Когато кацаш на бившото източноберлинско летище Шьонефелд (Schonefeld SXF) през последните вече 4 години първото, което ти прави впечатление е чисто новата писта и още по-новата и лъскава терминална сграда, която се вижда от нея, поне през деня. Нощем е не по-малко впечатляващо, защото вече над година всичко това е осветено, мигат всевъзможни сигнални светлини по кули и ръкави, перонът е осветен, но нещо със сигурност не му е в ред…
О, да… няма нито един самолет!!! Добре де, понякога има по няколко бизнес джета на отдалечените паркоместа или 1-2 по-големи самолета от северната страна на Терминал А, но те го използват само за скъпоплатен паркинг и нищо повече.

Големите проблеми за проекта започват през 2012, когато церемонията по откриването в присъствието на канцлера Ангела Меркел и към 10 000 гости трябваше да бъде отменена само няколко дни преди посочената дата, заради проблеми с тестовете на пожарните аларми и всмукателната система за дим. Това се оказва само кърфицата на върха на айсберга, защото от този момент нататък са открити всевъзможни технически и други проблеми около летището, в сравнение с които пожарната аларма е празник. В един от многобройните си репортажи по темата Дойче Веле съобщава, че поне 90км кабели са неправилно инсталирани, а над 4000 врати са неправилно номерирани, ескалаторите са твърде къси, а аварийната отсечка до пожарната служба е продънена. Според вестник Ди Велт и покривът на сградата на терминалите се е оказал два пъти по-тежък от позволеното тегло.

BER - Терминал А отвътре е напълно готов (като изключим проблемите, за които споменахме)

BER – Терминал А отвътре е напълно готов (като изключим проблемите, за които споменахме)

И ако това не ви е достатъчно, през 2014 изплуват основателни съмнения за свирепа корупция около проекта. Отново според Дойче Веле главният планьор на проекта изобщо не бил инженер, а самозванец. Има и обвинения в това, че един от информаторите на властите за нередностите, е бил отровен. Второто все още се доказва, но съвсем не е изключено. Следва падане на глави – бившия кмет на Берлин Клаус Воверайт, който става известен с фразата си, че „градът ни може да е беден, но секси“, е принуден да се оттегли, главно заради фиаското с летището. Изритани и впоследствие разследвани са и още служители на местната администрация и транспортното министерство. Междувременно обаче, строителни компании, малки превозвачи и магазини, които вече имат договори за обслужване на летището – фалират. Цялото фиаско струва на германския данъкоплатец по около 1 милион евро на ден през последните повече от 5 години.

И сега какво?

От прозорците на кацащите самолети новото летище изглежда напълно завършено. Самолетите за Шьонефелд използват новите паралелни писти, гладките нови пътеки за рулиране и от време на време го ползват за паркинг. Вярно, обикалянето на целия цирк от пистата до сградата на старото летище отнема около 10 минути, но това е достатъчно време да се замислиш колко катастрофално може да се развие един иначе добър проект, имащ за цел да върне Берлин на авиационната карта на Европа с модерно и удобно летище, което не само да замени сегашните Тегел /в гъсто населената западна част на града/ и Шьонефелд, но и почти да удвои общия им капацитет с полети до всички континенти.

Още по-неприятното в случая е, че дори новото летище да отвори днес, като поеме трафика от Тегел и Шьонефелд, то още на първия ден капацитетът му ще бъде изпълнен на 100%. През последните 7 години трафикът към летищата в Берлин е нараснал с над 50%, а на SXF се наложиха спешни реконструкции и временни разширения на терминала, който не може да поеме избухналия low-cost трафик. Затова оператора на аеропорта вече мисли и за разширяване, както се вижда от видеото. Но като се има предвид, че настоящият проект се превърна в посмешище за цяла Германия, а и пред света, едва ли някой вече смее да бъде оптимист, че BER може някога да се превърне във водещ европейски авиационен хъб.

Air Berlin има флот от 118 самолета и 42 дестинации на 4 континента

Air Berlin има флот от 118 самолета и 42 дестинации на 4 континента

Сагата едва ли ще приключи много скоро, защото работници „на обекта“ не се виждат отдавна, а повечето процедури са замразени, докато текат много разследвания за нередности. Откриване през 2018 звучи амбициозно, но и доста съмнително на този фон. Голям удар за икономическото развитие на столицата и бъдещето на BER е и банкрута на Air Berlin – базираната на Тегел (TXL) авиокомпания, втора по големина в Германия, в топ 10 на Европа и най-голям превозвач от града. Фалитът дойде след спирането на финансовите инжекции от мажоритарния собственик Etihad. Засега червено-белите самолети изпълняват разписанието си на доизживяване и след гласуване на извънредна държавна помощ. За активите й обаче, вече точат нокти лешоядите, сред които Lufthansa, която отказа да изкупи компанията, а предпочита само да вземе част от по-запазения флот, и Fly Niki, които също искат да се сдобият със самолети на безценица. Докато няма яснота за съдбата и пускането на Берлин-Бранденбург нито Луфтханза, нито други превозачи ще могат да конкретизират планове за евентуално разширяване на операциите си към немската столица.

снимки: wikimedia.commons | berlin-airport.de | avioforum

[foogallery id=“666″]

Свързани теми

Предишна публикация
Qatar купи 49% от Meridiana
Следваща публикация
Wizz Air и Ryanair с по-малко маршрути от София от ноември
489 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Airbus предаде 100-я А380 на Emirates

Най-големият световен оператор на А380 в света получи днес своя стотен самолет от този тип.…

АВИОКАСТ: Конкрус? Какъв конкурс…?

Представяме ви новия мултимедиен формат AVIOCAST – съвместен видео и аудиокаст на авиационните журналисти Александър Богоявленски /Авиошоу…

Ембраер вече не се продава

След провала на сделката по придобиване на пътническото подразделение на бразилската Ембраер от Боинг по-рано…
Меню