Как да наместиш най-големия закрит водопад в света на летище

The Rain Vortex

Много от големите летища по света са истински ад.
С едно видимо изключение – не случайно за четвърта поредна година летище Чанги в Сингапур е водещо в класацията на най-добрите летища в света… за пътниците. Чанги наистина е малко късче от авиационния рай – на покрива има басейн с почти олимпийски размери, 24-часово кино, градина с екзотични пеперуди и два спа-комплекта. И всичко това е обградено от истински, живи тропически градини, които бързо те карат да забравиш, че се намираш в строго-охранявана кутия от бетон и стъкло и се готвиш да пътуваш в херметизирана алуминиева тръба.

Та, представете си сега, че сте в управителния съвет на летище Чанги и сте решили, че трябва още веднъж да надскочите постиженията си…? Трябва да сте смели, дръзки, да имате топки и да извикате WET. Това е компанията, която стои зад дизайна на някои от най-пищните водни творения в света, като фонтаните на Бурж Халифа, тези на хотел Беладжио в Лас Вегас или олимпийския комплекс в Сочи. През 2018 се очаква да е готов и пуснат в експлоатация новият терминал на летището, конструиран от архитекта Моше Сафдие и точно там ще се намира The Rain Vortex – най-големият водопад на закрито в света. Строителството на стъклената сграда, в която ще се намира водопада започна това лято и вече се вижда контура на основната й тороидна форма от стъкло. Казано по-простичко, сградата прилича на огромен геврек, през центъра на който пада огромен водопад с височина на 9-етажна сграда, за да падне в нещо, което прилича на втори водопад започващ от приземния етаж. За още по-голяма тръпка, от WET предвиждат и стилно светлинно шоу, с което водопадът ще блести всяка нощ. Уверяваме ви, че никой никога не конструирал нещо подобно, а 3D плановете го доказват.

Светлинното шоу около водния водовъртеж е гарантирано

Светлинното шоу около водния водовъртеж е гарантирано

И понеже никой досега не е правил дупка в огромен стъклен геврек, пред която да пуска тонове вода в минута, тук е моментът, в който инженерите започват да се притесняват. Подобен водопад би създал собствен микроклимат, включително турбуленция на въздушните маси, огромно количество влага и други проблеми, които ще се материализират в горещ и влажен въздух във вътрешността на терминала. За целта WET и инженерите правят стотици проучвания на въздушните течения през дупката, за да стигнат до поредица от гениални решения, които ще намаляват скоростта на водопада, а оттам и неприятните странични явления, които биха развалили репутацията на най-великото летище на света.

Умаленият модел, по който WET финализират своя дизайн.

Умаленият модел, по който WET финализират своя дизайн.

Тук ще избегнем многото технически подробности около крайното решение, но няма как да не обърнем внимание на това, че компании като WET избират все проекти в изключително предизвикателни райони на света – Дубай, Лас Вегас… Още от името на проекта Rain Vortex става ясно, че вдъхновението идва от дъжда. В Сингапур често има проливни тропически валежи, а водовъртежния водопад ще разчита именно на водата от тези валежи, която ще се събира на покрива. По време на силни валежи потокът може да достига до 10 000 литра в минута. Възможността за използване и рециклиране на дъждовната вода е ключова за Сингапур, защото държавата-град няма много локални източници и разчита на внос на вода за гражданска консумация от Малайзия, което пък е източник на политическо напрежение между двете страни.

Летище Changi е не само най-чистото, добре организирано, подредено и приветливо летище в света, но и пример за това как може да се развива устойчива транспортна инфраструктура, която да е еднакво удобна за всички ползватели – от търговските компании до крайните потребители, които със сигурност още години наред ще избират сингапурското летище за безусловен лидер в тази игра.

по материали от wired

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>