Франция мисли да продаде дялове в ADP

aeroportsdeparis-cdg

Френската държава най-накрая реши да прекрати участието си в ADP /Aeroports de Paris/, съобщи Ле-з-еко. След седмици на колебания, правителството на Еманюел Макрон реши да стартира най-голямата вълна на приватизация от 10г.

В момента държавата притежава контролния пакет в летищата Шарл де Гол /CDG/, Орли /ORY/ и старото летище Бурже /LBG/.

Летищата Париж-Шарл де Гол и Париж-Орли обработиха над 101 милиона пътници и 2,2 милиона метрични това товари и поща през 2017 по данни на ADP.

Законът Pacte

Процедурата по приватизация е заложена в закона Pacte, който ще бъде разглеждан на 18 юни от правителството. То трябва да реши дали ще продаде всички или част от дяловете на държавата в двете най-големи летища на Франция /ADP/, в които държи 50,6%. След това парламентът трябва да одобри решението.

Предложението за приватизацията на летищата на Париж е в пакет с намеренията, изразени от министъра на икономиката за продажба на държавните дялове в лотарията /La Francaise des jeux/ и в енергийния оператор /Engie/.

За да не бъде критикувано както след приватизацията на магистралите през 2002 обаче, правителството смята да запази някои механизми, с които да упражнява контрол на операциите в трите компании.

Гледано от високо, летище Роаси - Шарл дьо Гол е като малък град - 7 терминала и безброй самолетни стоянки. В момента третото по натовареност в Европа.

Гледано от високо, летище Роаси – Шарл дьо Гол е като малък град – 7 терминала и безброй самолетни стоянки. В момента третото по натовареност в Европа.

Например за ADP /Шарл де Гол, Орли и Бурже/, новият собственик на държавните дялове ще има концесия за 70г. През този период няма да има право да продава терените. След изтичане на срока държавата ще си върне инфраструктурата и терените, пише левият Либерасион.

От двете страни на Ламанша

CDG е второто в Европа летище по брой пътници за 2017 – 69,4 милиона след LHR със 78 милиона, по данни на Airports Council International.

ORY е 12-о в същата класация с 32 милиона пътници.

Международният Terminal Sud на парижкото летище Орли /ORY/
Международният Terminal Sud на парижкото летище Орли /ORY/

Франция обяви 2 милиарда евро финансиране за изкуствен интелект /AI/ за 5г. Aeroports de Paris стартира технологична лаборатория, с която покани стартъпи и малки и средни компании да развиват и тестват нови технологии.

Англичаните строят трета писта на Хийтроу.

Защо ще има интерес към летищата

Повечето градове поддържат едно основно летище, защото трафикът може да не успее да покрие високите разходи и предизвикателства за второ /земя, екология, маршрути/. В резултат повечето съществуващи летища са естествени монополи, което ги поставя в силно привилегирована позиция спрямо авиокомпаниите и пътниците, които нямат друг избор, освен да ползват единственото летище, пиша Seeking Alpha в анализа си. В резултат на това таксите са обикновено регулирани, но печалбата остава добра, като много оператори постигат над 40%.

Емблематичното табло със заминаващите полети, което ви посреща веднага след влизане в терминалите на Роаси от железопътната гара на летището, обслужващата високоскоростните влакове TGV.

Емблематичното табло със заминаващите полети, което ви посреща веднага след влизане в терминалите на Роаси от железопътната гара на летището, обслужващата високоскоростните влакове TGV.

За 2017 глобалният пътнически трафик се увеличи със 7,6% по данни на IATA. Трендът се очаква да се запази в обозримо бъдеще, подкрепен от растящата средна класа в развиващите се страни. След като хората в Китай и Мексико например стават по-богати, те започват да предпочитат вътрешните полети  пред изтощителните пътувания с автобус или кола. Това насърчава вътрешния трафик на регионалните летища. Развиващите се страни добавят трафик към развитите икономики. Китайските туристи например увеличават значително трафика на летищата в ЮИ Азия, но и в Европа.

Снимки: Aeroports de Paris.

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

x Close

Последвайте ни във Facebook