Norwegian е на ръба на новогодишен фалит

EI-LNA_Boeing_B.787-8_Norwegian_(9523920911)

Годината беше много трудна за нискоразходните авиопревозвачи, особено за тези в Европа. Изправени пред растящи цени на петрола и засилваща се конкуренция от традиционните превозвачи много от тях бяха принудени да изпилят допълнително разходите или да ограничат маршрутите си, просто за да оцелеят. Много превозвачи едва успяват да останат платежоспособни, а няколко авиокомпании не издържаха на натиска.

През октомври гръмна датската Primera Air, оставяйки хиляди блокирани пътници, които бяха извозени със съвместните усилия на British Airways, Delta и United. По-рано през годината си отиде и австрийската FlyNiki, за да се прероди по-късно в новата Lauda Motion с част от самолетите на фалиралия си предшественик и тези на Air Berlin, която също престана да съществува.

Наскоро исландския бюджетен превозвач WOW Air, който порастна изключително бързо, благодарение на евтините си полети до САЩ, също се натъкна на сериозна турбуленция. Изправен пред вълна от нарастващи разходи превозвачът влезе в преговори за придобиване от конкурентната Icelandair, които по-късно се разпаднаха. Сега авиокомпанията е на ръба на оцеляването, благодарение на финансова инжекция от собствениците на американската Frontier. Не е ясно докога WOW ще успее да удържи ултра-нискотарифната си структура и през 2019.

Norwegian разполага с над 160 самолета Боинг 737-800, -МАХ и 787 Дриймлайнър

Norwegian разполага с над 160 самолета Боинг 737-800, -МАХ и 787 Дриймлайнър

Сега на ред е Norwegian Air – популярен дискаунт-превозвач, който предлага полети на изгодни цени до дестинации в Северна Америка, а от скоро и Южна Америка. Според няколко независими източника в Норвегия, авиокомпанията е изправена пред планина от дългове с падеж в края на декември. С отслабените си приходи от последните месеци превозвачът ще е изключително затруднен с изплащането им.

В официално съобщение авиокомпанията опровергава информациите, като ги нарича спекулации и твърди, че ликвидността й към момента е добра. Финансови анализатори посочват обаче, че Norwegian стъпва на много тънък лед с огромните дългове, натрупани през последните 15 години, за да финансират бързото й разрастване. През 2012 авиокомпанията отвори база на лондонското летище Гетуик, която трябваше да захрани с придобиване на нови и скъпи самолети за сметка на огромен дълг, който сега може да я събори.

Към момента Norwegian оперира маршрути до над 150 дестинации в Европа, Близкия Изток, Северна и Южна Америка. Ако авиокомпанията внезапно замрази операциите си на 31 декември, това ще е най-големия колапс в индустрията не само за 2018, но и за последното десетилетие.

Независимо от буреносните облаци на хоризонта, норвежки информационен сайт твърди, че някои от акционерите на компанията са готови да инжектират допълнителен кешов ресурс за покриване на дълга. Не е ясно обаче, колко дълготраен ефект би имало това отлагане на предизвестения резултат.

снимки: Norwegian

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.