Jet Airways – фалит или рестарт?

VT-JWG_A330_Jet_Airways_(6771663051)_(3)

През март 2018 втората по големина авиокомпания в Индия, Jet Airways, очакваше да разшири флота си с нови 150 самолета през следващите 5 години. През април 2019 авиокомпанията отмени всичките си вътрешни и международни полети и замрази целия си наличен флот от около 100 самолета заради неплатени дългове.

Какво се случва?

Jet Airways има поръчки за 75 самолета Боинг 737 МАХ, които бяха замразени след приземяването на световния флот от тези самолети и намерения за закупуване на още 75 самолета от този клас от Боинг или Еърбъс. Паралелно с това авиокомпанията очакваше да обнови съществуващия си широкофюлезалажен флот от Боинг 777 и Еърбъс А330, но вместо това бе принудена да се отърве от 10 самолета от този клас през 2018.

Jet Airways има микс от модели на Боинг и Еърбъс, като този 777 или А330 на горната снимка, което прави флотът неефективен от гледна точка на оперативни разходи и поддръжка

Jet Airways има микс от модели на Боинг и Еърбъс, като този 777 или А330 на горната снимка, което прави флотът неефективен от гледна точка на оперативни разходи и поддръжка

В средата на април 2019 авиокомпанията е на прага на банкрута. Всички полети са отменени. Дълговете са за $1.2 милиарда и нарастват всеки ден.

През март 2019 акциите на авиокомпанията бяха придобити от консорциум от инвеститори, начело с държавната банка на Индия. Този ход доведе до излизането от борда на основателя и дългогодишен президент на компанията Нареш Гоял, който я създава през 1992 година. През 2013 24% дял в превозвача купи Etihad Airways от Абу Даби, която в момента също изпитва финансови затруднения.

Тяснофюзелажния флот разчита главно на Боинг 737NG и бъдещата доставка на 737МАХ

Тяснофюзелажния флот разчита главно на Боинг 737NG и бъдещата доставка на 737МАХ

Финансовите проблеми на Jet Airways се засилиха през последните години под натиска на бързото развитие на нискоразходните превозвачи на индийския субконтинент, покачването на цените на петрола и неизгодните валутни курсове. Така авиокомпанията не успя да изравни разходната си база до нивата на основните си конкуренти, основно поради неефективният си флот, като загубите само за гориво и поддръжка на самолетите през 2018 възлизат на $620 милиона при приходи от $3.6 милиарда.

Основните загуби са генерирани на вътрешния пазар, където превозвачи, като IndiGo увеличиха капацитета и пазарният си дял от 23.9% през 2012 до 41.5% през 2018. Нарастват и дяловете на GoAir, Air Asia India и Vistara със средна 12% годишно.

Авиокомпанията разполага дори с регионални ATR-72-500 за близки дестинации предимно на вътрешния пазар

Авиокомпанията разполага дори с регионални ATR-72-500 за близки дестинации предимно на вътрешния пазар

Сега, предстои новите основни акционери  в авиокомпанията да вземат решение дали да продължават да търсят краткосрочно финансиране, с което да се осигурят оперативните разходи по изпълнение на основните дейности на авиокомпанията или да се премине към процедура по излизане в несъстоятелност.

Второто би било сериозен удар не само върху индийската икономика, но и върху авиационния пазар в тази част на света като цяло.

снимки: Jet Airways

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.