90 години антарктическа авиация

28 прочитания

На 16 ноември се навършиха 90 години от първия полет над Антарктика, извършен на тази дата през 1928 от австралийския изследовател сър Джордж Хуберт Уилкинс с хидроплана Lockheed Vega 1.

Начална снимка: Джордж Райнър. Lockheed Vega 1 с Уилкинс. Снимката е собственост на Музей Виктория, Австралия. Криейтив Комънс.

Уилкинс вече влиза в историята на авиацията през същата година, когато прави първия полет над Арктика заедно с бившия американски военен пилот Карл Бен Йелсън, пионер на полетите през Аляска. По време на полета над Северния полюс двамата използват секстант, вместо компас, който е ненадежден близо до полюсите. Навигацията е още по-трудна заради липса на ясно отличими отправни точки на терена и слабата видимост. Мисията е частично финансирана от продажбата на самолет на колегите им-пилоти Чарлз Смит и Чарлз Улм, който по-късно става прочут с името Southern Cross.

 

 

 

След успеха и с финансовата помощ от американския издател Уилям Хърст /въвел сензационния стил журналистика, т.нар. „жълта преса“/, двамата изследователи Уилкинс и Йелсън насочват вниманието си към Южния континент.

На 16 ноември двамата изпълняват 20-минутен полет над остров Дисепшън, част от Южните Шетландски острови с Lockheed Vega 1 X3903.

По време на полета те наблюдават район, който се прекосява с кучешки впряг в продължение на месеци. Триумфалното им завръщане доказва на света, че изследването на непознати земи вече изисква самолет.

След полета Уилкинс дарява самолета на правителството на Аржентина. За съжаление не е запазен.

Northward Bound! Captain George H. Wilkins: Arctic Explorer (1928) from NFSA on Vimeo.

 

Бърд

Първият полет над Антарктида скоро е повторен от по-добре оборудваните и подкрепени по въздуха експедиции на американския флотски офицер Ричард Бърд.

Бърд вече е летял над Северния полюс на 9 май 1926 като навигатор на пилота Флойд Бенет, за което двамата са наградени с Почетен медал от Конгреса на САЩ. Полетът е изпълнен с Fokker F.VII, наречен Джозефин Форд.

След историческия си полет над полюса Бенет прави 12000-километрова обиколка над САЩ, за да докаже, че полетите на дълги разстояния са възможни.

 

Джипси Мот

Година след Уилкинс, ветеранът-антарктик сър Дъглас Моусън взема един De Havilland Gypsy Moth DH60X VH-ULD на борда на барка Дискавъри на британско-австралийско-новозеландска антарктическа експедиция /BANZARE/.

Бипланът е частично разглобен, когато поемат от Лондон на 1 август 1929. Когато  на 8 декември същата година стигат до ледовете на Антарктида, пилотите го сглобяват отново и летят с него пред кораба, за да търсят най-подходящия курс. Джипси Мот е първия самолет, използван за рутинни задачи на Антарктида – главно за океанографски наблюдения и картографиране. По пътя към Антарктида излита и каца от вода, защото капитанът на Дискавъри не разрешава кацане и излитане от ледените блокове.

„Хидропланът Джипси Мот, с открит кокпит.. е граждански самолет, произведен във Великобритания.. Не знам кой е платил за него, но имаше двама пилоти от кралските австралийски военновъздушни сили в експедицията BANZARE“, разказва единият пилот, отговарящ за самолета, австралиецът Ерик Дъглас.

Фотограф: Франк Хърли. Снимката е собственост на Музей Виктория, Австралия

Джипси Мот на борда на Дискавъри. 1928г. Фотограф: Франк Хърли. Снимката е собственост на Музей Виктория, Австралия.  Криейтив Комънс.

Джипси Мот DH60G е самолетът на Антарктическата експедиция BANZARE през 1929-1931, водена от сър Дъглас Моусън. И в двете експедиции е пилотиран от австралийците Стюард Камбъл и Ерик Дъглас. Често вземат на борда командира на експедицията Моусън или официалния фотограф, Франк Хърли, който оставя над 300 негатива, записи на кинолента и карти.

Боядисан в лимонено жълто и ярко оранжево от двамата пилоти, Джипси Мот е в цветовете, които най-много подхождат на Антарктида, по думите на Ерик Дъглас.

Пилотите постоянно се тревожат за сигурността му, особено след като го сглобяват отново. Ето какво става един път – по време на първото пътуване, на 6 януари 1930г. Ерик пише в дневника си:

„“Стю и аз се събудихме в 04:30ч. сутринта и решихме, че започва буря. Когато излязохме на палубата духаше силно и вятърът носеше сняг, излизаше вълна. Твърде силно духаше, за да прибираме машината, затова я вързахме здраво и колкото можахме.. 10:00ч. По-спокойно е вече и машината е в безопасност, въпреки че когато температурата се повиши, от мачтите започва да пада лед..“ И на 7 януари 1930г.: „..Парчета лед 2-3 фута дълги и 6 инча дебели падат от мачтите и въжетата и въпреки че сме покрили самолета с торби, успяха да пробият дупки при крилата. Така че бяхме доста заети да ги поправяме..“

Самолетът е продаден през 1931 на австралийски авиоклуб в Пърт, а през 1942 пада в морето край Джералдтън. Изваден и предаден за скрап.

Баркът Дискавъри /RRS Discovery/ е запазен и, реставриран през 2017, е на док в пристанището на Дънди, Шотландия.

Най-близкото летище до Дънди е Единбург, докъдето Ryanair има директен полет от София.

Свързани теми

Предишна публикация
Авиокомпаниите продават basic economy, но не искат да купите
Следваща публикация
Обвиняват Boeing в укриване на информация за софтуера на 737MAX
28 прочитания

Най-четеното през седмицата

Прочетете още

Boeing изгуби клиент

Саудитската лоукост авиокомпания поиска 50 Airbus A320neo и замрази поръчката си за Boeing 737 МАХ.…
Меню