Половин век от полета на Concorde

Concorde над Бурже, Париж

На 9 април 1969 излита първият Concorde 002 от завода на BAC във Филтън, край Бристъл и каца само 25 минути по-късно на 100 км североизточно, във военновъздушната база Феърфорд, Глостършър, защото заводската писта е твърде къса за тестовия полет.

Предишните 7г са минали в изпитания.

На борда няма пътници, нито седалки, а само тестово оборудване.

Също както за първия полет на френския прототип, Concorde 001, излетял от Тулуза на 2 март, в завода във Филтън и край него се събират граждани и журналисти, за видят как излита самолетът с форма на стрела и делта крило.

Пилот е Брайън Тръбшоу, втори пилот Джон Кокрейн и Брайън Уотс е бордовият инженер.

Целта на теста на 002 е да потвърди старта на производството на флота от 16 свръхзвукови самолети за Air France и British Air.

 

Конкорд е пенсиониран през 2003, но продължава да пленява въображението на хората по целия свят с уникалния си дизайн.

Проектът е изключително скъп и това налага сътрудничеството между Франция и Великобритания.

Първите търговски полети са изпълнени на 21 януари 1976, когато излитат самолетите на British Airways G-BOAA от Лондон Хийтроу до Бахрейн и Air France F-BVFA от Париж Шарл де Гол до Рио през Дакар.

За да е още по-вълнуващо и двата полета са в един и същи час, 11:40 по Гринуич.

Първият търговски полет до САЩ е едва на 24 май 1976: рекордните 3:30ч над Атлантика.

 

Характеристики:

Производители – British Aircraft Corporation/Sud Aviation

Двигатели – 4 x Bristol Siddeley Olympus

Размах на крилете – 25.56m

Дължина – 62.1m

Височина – 11.32m

Тегло – 147.8 mt

Максимална скорост – Мах 2.2

Лети до 2205 мили.

 

„Никой никога не беше сертифицирал граждански свръхзвуков самолет преди, затова ние написахме правилата в хода на изпитанията и подложихме Concorde на най-тежките тестове, за да докажем на властите, че може да мине през ситуации, далеч надхвърлящи обичайните за един пилот”, казва Джон Кокрейн, който ще изиграе ключова роля в тестовата програма на Конкорд.

Снимка: Френски архиви.

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.